1944. szeptember 22. 

Csákvártól Termoliig

"Csákvártól Termoliig"

"A repülés ideje: 1944. szeptember 22. Start: 16:57, kényszerleszállás Termoli mellett: 20:03"

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"A széliránnyal szemben, a startvonalon állt a Heinkel 111-es nappali gyorsbombázó. Testére, szárnyára a Luftwaffe felségjele volt felfestve."

"...a beszállás megtörténik az előkészített Heinkel 111, Luftwaffe felségjellel ellátott és Csákváron kihelyezett nappali gyorsbombázó repülőgépbe."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Mire a gépkocsi a repülő mellé ért, a pilóta kiszállt a gépből.Majoros besegítette őt a gépbe, és egyből a következő problémára koncentrált. Nádayt félrevonta…"

"Röviddel 5 óra előtt feltűnt egy hosszú nyitott autó Budapest irányából. Azonnal beindítottam a startvonalra, a széliránnyal szembe állított He 111-es motorjait, hogy mire a várt utasok megérkeznek, a motorok elég melegek legyenek az azonnali felszálláshoz.  ... A soffőr az autóval a gép mellé állt, kiszálltam a gépből, hogy az utasokat, köztük feleségemet is, besegítsem a repülőgépbe. Közben Náday tábornok urat informáltam a kényszer-személyzet problémámról és kértem őt, hogy a felszállás után, hívja magához Marosánt és Rákosit és fedje fel előttük e repülés természetét; ez nem berepülés, hanem titkos küldetés a hazamentés érdekében. Ő beleegyezett ennek az elintézésébe."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Még hátra volt a pilóta kiválasztása, a választás végül is Majoros Jánosra esett. Egy szeptemberi napon aztán Náday és Howie autóba ültek, Székesfehérváron át lerobogtak a Balaton felé; ott egy tábori repülőtéren egy gép „véletlenül" éppen az országút közvetlen közelébe gördült, Nádayek kiugrottak az autóból, be a repülőgépbe és még aznap kiérkeztek Dél-Olaszországba."

Bokor Péter: Végjáték a Duna mentén - interjúk egy filmsorozathoz, RTV-Minerva-Kossuth, Budapest 1982, 320-321. old Szent-Miklósy István interjú

"Nyolc gépfegyver iker elrendezésben, teljes tölténykészlettel."

"A gép ugyan készen állt Csákváron, feltöltve 4000 liter benzinnel, 8 gépfegyver (4 iker elrendezésben) teljes tölténykészlettel, fedélzeti rádió adó-vevő és ráadásul az összespórolt 50 darab világító rakéta töltény pisztollyal együtt, számítva az éjszakába nyúló repülésre."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"...a főtartóra tudtak csak ülni, mivel sem székek, sem bekötő hevederek nem voltak a gépben."

"Mindenki helyet foglalt a főtartón, mivel a gépben se szék se bekötő hevederek nem voltak."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"A gép erős emelkedéssel hamar a felhők közé került."

"Felszállás után rögtön behúztam a felhőbe és benne emelkedve, nagyjából felvettem a 225 fokos kurzust, délnyugat felé."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Hosszú negyed óra múlva értek négyezer méter fölé. Elhagyták a felhőzetet, éles, vörös fénnyel világított be a nap a pilótafülkébe. … Majoros utazósebességre állította a gépet épp a felhők felett, hogy ha kell, gyorsan bele tudjon merülni a fehéresszürke forgatagba. Mostarból vagy Zágráb irányából elképzelhető volt egy-egy vadászrepülő riasztása."


"...4000 méter magasságban kiemelkedtünk a felhőből, a nap lassan már ereszkedett le a nyugati látóhatár fölött. Beállítottam a gépet utazó sebességre, közvetlenül a felhőtakaró szintje fölött, számítva arra, ha netalán a Luftwaffe-Süd mégis riasztaná a vadászait Zágrábból vagy esetleg Mostarból, gyorsan vissza tudjak bújni a védelmet nyújtó felhőzet mélyébe."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"…Howie elővette noteszát és a pilóta melletti ülésbe ereszkedett. — Rádiókapcsolatot létesítünk ezen a kódon egy angol állomással, és azok majd közlik, hogy hova menjünk. Addig tartsuk a nápolyi irányt."

"General Howie közben elővette a noteszét és megmutatta a rádión hívandó angol állomás code-jelét, hogy jelezzük érkezésünket. Ha az Adriát elérjük, akkor létesítsek kapcsolatot majd velük."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Egyszer csak a felhőtakaró szétnyílt alattuk, és az alkonyati derengésben megcsillant alattuk az Adriai-tenger. … Jobbról hajókonvoj szelte át a vizet, északnak mentek, a pilóta harminckettőt számolt össze belőlük, miközben gyorsan délnek fordította a gépet, hogy minél hamarabb a hajóágyúk lőtávolságán kívül kerüljön."

"Hirtelen a felhőtakaró szétnyílik és alattunk kibontakozik az alkonyati derengésben az Adriai-tenger. Hirtelen jobbról megpillantunk vagy 32 hajóból álló convoyt északi irányba haladva. Nyilván utánpótlást visznek a frontra. Sürgősen elfordulok délre, hogy a hajóágyúk lőtávolságán kívül maradjak."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Odahajolt a rádióadóhoz, és dolgozni kezdett. … — Nem működik, jelentem."

"Ezután utasítom Marosánt, hogy hívja az angol állomást a megadott code-jelen. Kisvártatva visszajön, hogy a rádió nem működik, az adócső bedöglött."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Nem bírunk rádiókapcsolatot létesíteni. Anélkül kell leszállnunk. Hova menjük? … — Akkor menjünk Nápolyba."

"Mivel tartalékcső nem volt, jelentettem Howienek, aki hidegvérrel csak annyit mondott, szálljunk le Nápolyban."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Az Appennineken nem tudunk rádióvezetés nélkül átkelni, nem fogok megkísérelni így egy felhőáttörést. … — És egy horogkeresztes bombázón repülünk! Nem jutunk el Nápolyig."

"Én hasonló hidegvérrel válaszoltam, hogy erről szó sem lehet, mivel egész Olaszországot alacsony felhőzet borítja, az Appennineken átkelni és felhőáttörést megkísérelni rádió bevezetés nélkül, nem beszélve arról, hogy horogkeresztes gépen ülünk és ki vagyunk téve esetleges barátságtalan akciónak, ez tiszta öngyilkosság volna."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Foggia környéke tele van repülőterekkel. … Az egyiken biztosan le bírunk szállni."

"...tudomásom szerint (VKF 2-től) itt Foggia környéke tele van repülőterekkel (vagy 16). Megpróbálok egyet elérni és ott leszállni."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"De hogyan tudja majd megértetni magát a földiekkel rádió nélkül?… — Itt vannak a jelző röppentyűk. Van belőlük ötven, bőven elég lesz!... Egészen alacsonyra érve pedig majd SOS jelzéseket adok le a helyzetjelző lámpákkal."

"Ez jó idea, de hogy fogom velük megértetni magam rádió nélkül — kérdezte ő. Nagyon egyszerűen — és ezzel kinyitottam a jelző röppentyűket tartalmazó dobozt mellettem és megkértem segítsen tölteni és üríteni a rakétapisztolyt — továbbá: alacsonyra szállva le, tudom adni a “disaster” jelet, majd SOS-t villogtatok a repülőgép helyzet lámpáival. Erre General Howienek egész jó kedve kerekedett."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Hamarosan meglátták Pescara fényeit. Majoros óvatosan leeresztette a gépet háromszáz méter magasságba, alattuk a zsúfolt kikötő folyamatos mozgásban volt."


"Megláttuk Pescarat. Leereszkedtünk 300 méter magasságra. Elhúztunk a kikötő fölött, ami zsúfolva volt kirakodó hajókkal, majd kilőttünk 2-3 röppentyűt."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Foggia irányába haladtak, és percenként kilőttek két-három röppentyűt. Semmi válasz a földről. … Ekkor dél felől egy zöld rakéta tört fel nyílegyenesen a földről. Ott kell leszállni."

"Innen nagyjából megcéloztam Foggiat és minden percben lőttünk egy világító röppentyűt. Semmi válasz a földről. Csinálok egy nagy átmérőjű kört (cca 15 — 20 km), hirtelen dél felől egy zöld színű rakéta tör föl nyílegyenesen a földről, s aztán kialszik. Ott kell leszállnunk..."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"...egy óriási repülőtér körvonalai bontakoztak ki alattuk. A sötétség ellenére jól láthatóak voltak a sátrak, teherautók, ágyúk, repülőgépek körvonalai, amerre a szem ellátott. Csak a leszállópályát nem látta Majoros. A pálya elképzelt helyén imitt-amott fémesen csillant meg valami a földön. … Még alacsonyabbra ereszkedett és bekapcsolta a vészjelzést."

"Odarepülünk, s egy óriási méretű repülőtér homályos körvonalai bontakoznak ki a sötét háttérből: sátrak tömege, amikből fények szivárognak ki, mindenféle hadfelszerelési tárgy egymás hegyén-hátán, teherkocsik, ágyúk, repülőgépek halmaza. Igyekszem kivenni a futópálya irányát és méreteit, de képtelen voltam meghatározni. Imitt-amott megcsillant valami fényes folt és az volt a benyomásom, hogy a futópálya nem teljesen kész. Akkor még nem tudtam, hogy a szövetséges légihaderő nem épít beton futópályákat, hanem a kiválasztott repülőtérnek megfelelő helyen egyszerűen lefektetnek kikönnyített acéllemezeket, amelyek elbírják a bombázók súlyát."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Miért nem száll le? — Fogalmam sincs, hol a leszállópálya! … Várom, hogy kivilágítsák. … — Arra ne várjunk! Ezek a repterek nincsenek felkészítve éjszakai landolásra."

"General Howie kérdezi, mi van miért nem szállok le? Mondom, fogalmam sincs, hogy fekszik a futópálya, várjunk, hogy kivilágítsák. Lementem még alacsonyabbra körözni, vadul villogtatva az SOS jelet, de semmiféle kivilágítás nem történt. Erre Howie a homlokára csap s azt mondja: Mi ugyan várhatunk a fényekre, ezek mind nappali repülőterek és éjjeli repülésre nincsenek egyáltalán berendezkedve."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Akkor kényszerleszállás lesz. A SOS jelzést fennhagyta, és egy újabb körrel elegendően nagy sík terepet keresett."

"Nézzek valahol a közelben egy leszállásra alkalmasnak látszó sík területet, ahol egy kényszerleszállást simán végre lehet hajtani."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Tőlük úgy tizenöt kilométerre egy tágas mező terült el, nyugat felől, hosszanti irányból közelítette meg. Leállította a motorokat, behúzta a futóműveket és hátra kiáltott. — Kapaszkodni, kényszerleszállás!"

"Körülbelül 15 km-re délre ettől a repülőtértől felfedeztem egy nagy darab mezőt az észak-dél irányban vezető műút keleti oldalán. Mivel a terület kelet-nyugati irányban volt sokkal hosszabb, a műút felől, nyugati irányból kellett megközelíteni a teret. A legnagyobb óvatossággal, leállított motorokkal és behúzott futóművel hasra szálltam le, előzőleg tanácsot adván, hogy mindenki kapaszkodjon meg amiben tud a gép belsejében."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám

"Épp csak megállapodott a gép és minden zaj elült, amikor teherautók hangját hallották a közelből. Ki se szálltak, már körbevették őket az amerikai katonák."

"A leszállás szerencsésen sikerült, s alig 10 percre rá már ott termett a repülőtér amerikai személyzete teherautókon, akik figyelték a leszállási előkészületeket."

Majoros János: Titkos küldetés 1944. szeptember 22, Magyar Szárnyak, 1980. 9. évfolyam, 9. szám